Virtus.hu
Üdvözlünk, Kedves Ismeretlen Olvasó!  |  Mi a Virtus? RSS  |  Kezdőlapnak!

Címlap | Publicisztika | Irodalom | Vers | Hírek | Politika | Gazdaság | Kultúra | Tudomány | Technika | Egészség | Történelem | Szórakozás | Életmód | Utazás | Humor | Sport | Vélemény | Mindenmás

Társalgó

Tudomány

Varga Géza: A SZÉKELYDERZSI ROVÁSFELIRATOS TÉGLA

Rovó - 2008.08.01 06:26


"Miklós, Du (is)ten papp(j)a". A téglát a templom papja is megírhatta, amennyiben a tégla égetésekor a Du névformához nem kötődött nyilvánvalóan pogány vallási képzet.


- itt olvasható a teljes cikk -

#20 - Rovó - 2009.08.12 - 07:56:00

Kedves Kappa!

Köszönöm a hozzászólásaidat!

A szenti olvasat az nt felismerése miatt jó, az is azonban gyenge. S persze nem is értelmes az olvasat (hiszen a Szent településnév csak hipotézis s a Miklós Szenti névsorrend akkor is magyartalan lenne).

Üdv: rovó
Moderálást kérek




#19 - Kappa - 2008.08.28 - 03:11:10

De én csak erről az egyről tudok, ezenkívül egy másiknak a per részéről.
Moderálást kérek




#18 - Kappa - 2008.08.28 - 03:10:26

Elnézést kérek!
Moderálást kérek




#17 - Kappa - 2008.08.28 - 03:10:09

Miklós Szenti: ez talán egy megfordított jelzős szerkezet. Vajon van-e aközelben v. a királyságban akkor iylen nevű, v. nevében ezt használó település: Szent/Szenti.
Mindenesetre tetszik az olvasatod.
Ami a munkádbakötést illeti: belekötötek vmikor a fallosz-fal szófejtésedbe is, arra emlékszem. Van etgy támadhatlan(nak tűnő) ötletem: fallosz-f***, mint tátos-táltos.
Moderálást kérek




#16 - Kappa - 2008.08.28 - 03:06:05

Kedves Rovó!
Látszik az olvasatodon, hogy meggondolt.
Én meg ismerek egy másikat:
MiKLO_S.SZ_eN_T_I.aZ_P_aP
Ami ezutóbbi megfejtésnél az I-t illeti, eléggé eD-szerű, de ez lehet olyan dolog is, mint máshol az eC és az eCS jelek kicserélése.
Moderálást kérek




#15 - Rovó - 2007.01.16 - 15:39:19

A téma érdekes, ezért egy külön cikket tettem közzé az ezzel kapcsolatos kutatásaimról.

Kár, hogy a finnugrista nyelvészek némelyike (többsége?) nem alkalmas tudományos igényű vitára.

Az évszázados agymosásuknak (a rájuk rakott finnugrista szemellenzőnek) köszönhetően képtelenek elfogulatlanul értékelni a világ jelenségeit. Különös módon, ettől nem szégyenkezni kezdenek (bár minden okuk meglenne rá), hanem dührohamot kapnak és elkezdenek vagdalkozni. (De nem kell sajnálni őket, mert szerencsére vannak erre a célra kitalált fehér bogyók is, vagy súlyos esetekben akár a kényszerzubbony is javallható)

Néhány (számukra érthetetlen) szópárhuzam említésekor elkapja őket valamiféle harci szellem és jobb esetben elkezdenek közhelyeket emlegetni (mert nem veszik észre, hogy mi számít tudományos igényű érvnek s mi nem), vagy - mint alább látható egy egyetemi tarár tollából - mocskolódni.

Olvassátok el a cikket és vonjátok le belőle a levonandókat.
Moderálást kérek




#14 - Rovó - 2007.01.16 - 14:30:44

Kedves Dr. Xanax!

A hozzászólásodban igazi finnugrista bizonyítási eszköztárt találhatunk: azaz tudományos igényű érvek helyett mocskolódást.

De a magad választotta név is elárulja az etikai (és tudományos) szintedet.

A Xanax ugyanis kábítószerszerű gyógyszer, amit "hangulatjavításra " írnak fel az orvosok. A gyártójának 5600-szoros hasznot hoz. Jut belőle az orvosok megvesztegetésére is. Ezek aztán nem átallják pl. olyanoknak is felírni, akiknek (ha a gyomruk a rekeszizomnál nem zár rendesen - s ez elég gyakori) savtúltengés és savmarás miatt nyelőcsőfájdalmaik vannak. Az állapotot kábítószerrel (Xanaxal) nem lehet gyógyítani, csak a panaszokat enyhíthetik vele addig, amíg a nyelőcső el nem rákosodik. De ez kedvező állapot egy valódi sebész számára, mert akkor nyitja ki igazán a pénztárácáját a páciens.

A nyelvészeti érveiddel eddig nem tiszteltél meg, de ilyenek tulajdonképpen nem is lehetnek. A hangtendenciás nyelvészet ugyanis tévúton jár (mert nincs tudományos igényű magyarázat a hangtendenciákra, s mert ezek nem a rokonság bizonyítékai). Da ha nem járna tévúton, akkor sem tud 6-8 ezer évnél korábbi időkről smmit sem mondani, mert nincsenek hozzá eszközei sem, adatai sem, és módszerei sem.

Márpedig nem lehet kizárni, hogy az ősvallás istennevei ennél korábbi időkből maradtak ránk, sőt kifejezetten arra vannak adataink, hogy jóval korábbi időkből valók. Pl. az eurázsiai és indián mitológiai párhuzamok bizonyosan kőkoriak (legalább 12 000 évesek), stb.

De te ezekről mit sem tudsz, mert soha nem is érdekelt, mert soha sem lettél volna képes a megértésükre - hiszen, mint láttuk, nem a kíváncsiság hajt, nem a megismerés végya sarkall, hanem a mocskolódás.

De az egy másik rovat, kedves dr. Xanax.
Moderálást kérek




#13 - Dr. Xanax - 2007.01.15 - 21:07:41

Kedves Rovó!
Magam, nyelvészként, eddig csak kacagtam a cikkeiden.
De ez most má' sok... (Jahve -- javas??? Assur -- ősúr???...)
Szóval ezeket a végtelen butaságokat felháborító bárhol is közzé tenni!
Neked fogalmad sincs erről az egészről. Ez magában csak ciki. De hogy még "osztod is az észt" -- ez olyan primóság, hogy a falnak megyek... (fal -- fallosz? etimológice mit gondolsz, te marha???...)
Moderálást kérek




#12 - Rovó - 2007.01.15 - 12:20:48

Ha a kiadványok alatt Varga Géza könyveit érted, akkor azokat legkönnyebben a kiadótól szerezheted be. Honlap:
www.ikint.uw.hu
, mobil: 06(20)534-2780, drótos: 06(1)246-3127. Személyesen olcsóbb, de nem tudom, mikor jársz Pesten. Postán akkor küldik el, ha előzőleg megkapják az árát a köteteknek. Ha engem keresel meg, akkor egy kávéra és egy beszélgetésre örömmel látlak. Nem hoznád magaddal Villőt is egyúttal? Igaz, ő nem tifelétek lakik.
Moderálást kérek




#11 - öcsi - 2007.01.15 - 09:21:18

Kedves Rovó!
A tegnap nagyon átböngésztem a linkjeidet. Egyetlen kérdésem van: hol és hogy tudok hozzájutni azokhoz a kiadványokhoz?
Moderálást kérek




#10 - Rovó - 2007.01.15 - 05:20:04

Kedves Öcsi!

Ezt tudjuk, de annyit hozzá kell tenni, hogy a babiloniaiak tőlünk vették át ezt az istennevet és ezzel a környező népek is így voltak. Az ókori vallások tele vannak magyar szavakkal rokon istennevekkel.

Pl: Jahve - javas.

Assur - Ősúr

Ozirisz (Usziri) - Ősúr

Uranosz - úr

Diána - dió

Heraklesz - Harag - (harcos Óg, úr ég)
Moderálást kérek




#9 - öcsi - 2007.01.14 - 18:23:55

...hajdanában, danában...
Moderálást kérek




#8 - öcsi - 2007.01.14 - 18:20:20

Bél - babiloni istenség, voltaképp Marduk másik neve, etimológiailag a Baál névvel rokon. Lehet, hogy nem sokat ér nektek ez, de adaléknak szántam.
Moderálást kérek




#7 - Willő - 2007.01.14 - 17:22:59

Mivel ezek mind a Bél-kő lábánál lévő, egymás szoros szomszédságában lévő települések, ezért nekem több, mint gyanús. A Balaton nevet a "Földrajzi nevek etimológiai szótára" szláv eredetűnek tartja, külön meglepő, hogy errefelé soha nem éltek szlovákok, szlávok, hanem a palócok barkó ága él ott ma is. Más nemzetiség sem lakja a környéket. Nagyon összetartó a barkók fajtája, nem is nagyon lehetett betelepülni közéjük.
Moderálást kérek




#6 - Rovó - 2007.01.14 - 17:13:17

Nem tudom, hogy ezek mindegyike megfelel-e az ősvallási követelményeknek, mert lehet külön történetük is, de egy vizsgálandó szempont ez is.
Moderálást kérek




#5 - Willő - 2007.01.14 - 16:57:11

Mellette pedig Mónosbél...
Moderálást kérek




#4 - Willő - 2007.01.14 - 16:54:58

Hát ezt nem hiszem el!
Bélapátfalva után következő község neve: Balaton....
Moderálást kérek




#3 - Rovó - 2007.01.14 - 16:25:05

Igen, ezek a Bél nevek bizonyosan az ősvallási hagyatékból származnak.
Moderálást kérek




#2 - Rovó - 2007.01.14 - 16:23:42

Kedves Villő!

Igen, a Bél istennév a belső szóval rokon s éppen azt fejezi ki, amit ez a Bél-kő is: itt a vadon, a rengeteg erdő közepe, lényege van. Nem tudtam arról, hogy a bükki Bél-kő tövében kolostor működött. Mindenesetre Bakonybélben ma is működik egy. S Bakonybél szintén az erdő közepe.

Ugyanezért hívják Balatonnnak "Bál (is)ten" és Pilisnek "Pil is(ten)" a Kárpát-medence központi tavát és hegyét is.

Igen, volt egy isteni triászunk. Decemberben jelent meg egy tanulmány "Magyar ősvallás" címmel az Országépítőben. A szerkesztőségben lehet megvásárolni a Nagymező utcában (talán a 3-as szám?) az Ernst Múzeum mellett.

Üdvözöl: rovó
Moderálást kérek




#1 - Willő - 2007.01.14 - 12:52:04

Óriási!
A Du=Dana számomra teljesen új. Mindig tanulok valamit tőled!
A Bél is egy főisten volt? Egerben nőttem fel, nem messze van onnét Bélapátfalva, és fölötte a Bél-kő magasodik. A hegy oldalában egy 1200-as években épült premontrrei templom és kolostor működött, a templom ma is áll, gyönyörű. Talán a Bél-kő is ezt az istenséget rejti nevében? A Bükk egykori áthatolhatatlan sűrűjében talán az ősi vallást követők nevezték el a csodás kettős hegyormot az istenségről?
Moderálást kérek